Maryam Najd

WANDERLUST

Opening Thursday 3 March 2016 18:0021:30

Exhibition3 March 23 April 2016   

Exhibition views

Maryam Najd

MARYAM NAJD - WANDERLUST - EXHIBITION VIEW

MARYAM NAJD - WANDERLUST - EXHIBITION VIEW

MARYAM NAJD - WANDERLUST - EXHIBITION VIEW

MARYAM NAJD - WANDERLUST - EXHIBITION VIEW

MARYAM NAJD - WANDERLUST - EXHIBITION VIEW

Waardoor wordt het oog van de schilder geraakt? Door schoonheid, kleur, lichtinval…, door een beeld dat emotie wordt.

Sinds maanden worden we overspoeld met mediabeelden van vluchtelingen die met duizenden de oversteek wagen naar Europa. Sommige van die beelden krijgen een symbolische waarde – omdat ze opvallen in de massa, of omdat ze een extra gevoelige snaar raken. Sommige van die beelden worden bekroond met een Pers Prijs. Ze worden verhandeld aan media die ze in sneltempo verspreiden en gaan een eigen leven leiden op internetfora en sociale media waar ze gedeeld worden of verdwijnen in de veelheid. In die stroom van beelden, info en opinies krijgen kleuren een nieuwe dimensie. Zoals het goud en zilver van isolatiedekens. Kleuren die symbool staan voor glamour en glitter vertolken in deze rampzalige context een hoog emotionele waarde.

Zijn al deze mensen werkelijk op zoek naar een gouden toekomst? Riskeren ze daarom hun leven en dat van hun kinderen? Werden ze gebeten door een niet aflatende reislust op zoek naar het land van melk en honing?

Hun reis wordt bruusk gestopt aan de grenzen van Europa, met dekens van goud en zilver, met prikkeldraad en straffe taal, met grenzen en de schreeuw om nieuwe wetten. Met plannen voor hun latere terugkeer, nog voor ze goed en wel zijn aangekomen.

    What is she like?
            I was told —
            she is a 
            melancholy soul.

    She is like
            the sun to night;
            a momentary gold.

    A star when dimmed
            by dawning light;
            the flicker of
            a candle blown.

    A lonely kite
            kept lost in flight —
            someone once
            had flown.

Uit honderden beelden isoleerde Maryam Najd er enkele. Ze brengt ze opnieuw tot leven op canvas. Al schilderend voegt ze emotie toe. Van haarzelf en straks ook van de kijker, die niet langer om deze beelden heen kan. De vluchteling wordt weer mens, iemand die hier om welke reden ook aangespoeld is en voor kortere of langere tijd deel zal uitmaken van een gemeenschap die hij mee zal vormgeven. Maryam Najd richt haar oog op hem en voegt daardoor een nieuwe dimensie toe aan een debat dat niet alleen met woorden en wetten kan gevoerd worden, maar slechts van mens tot mens.

Tekst: Kathleen Weyts Gedicht: Lang Leav – The Wanderer